Dragen en delen

Laagje voor laagje, het kind écht zien door verder te kijken. Door Astrid  Bakker - TAS|methode

Er zijn van die momenten dat je even niet meer weet hoe je ergens je schouders onder moet zetten. Als ouder en als coach herken ik dat heel goed.

In de groep waar ik lesgeef praten we wekelijks over samenwerken en samen zorgen voor onze leer- en werkomgeving. In mijn coachpraktijk gaat het vaak over het gezin, school en het klaarstaan voor elkaar of elkaar helpen daar waar het nodig is.

Als je elkaar helpt is het fijn als er wederzijds vertrouwen is. Als ik jou help, help jij dan mij de volgende keer? Als ik voor jou klaarsta, sta jij dan klaar voor mij? Vertrouwen hebben in de ander of in de juf, in de coach het klinkt zo gemakkelijk.

  • Ik wil het wel delen maar ik denk dat de juf mij niet begrijpt,
  • Ik wil wel hulp maar ik weet niet of dit de juiste hulp is
  • Ik wil wel dit traject maar met mijn vorige kind is het ook mis gegaan
  • Ik had als kind hetzelfde en weet niet wat ik nu kan doen om mijn eigen kind te helpen

Deze uitspraken hoor ik vaak van ouders die hun kind komen aanmelden in mijn praktijk. Soms voelen de vervelende ervaringen vertrouwder dan de nieuwe route die we samen gaan bewandelen.   Wanneer we aan het werk gaan probeer ik de zorgen te delen en leren we het oude los te laten. Wanneer je deelt en samen draagt kan de last een stuk lichter voelen.

In de een groep leg ik dat uit door het te laten zien met een TAS. Deze vul ik met heel veel spullen, de tas is dan bijna niet te tillen. Wanneer ik hem alleen til lukt het inderdaad niet of nauwelijks om te tas van zijn plek te krijgen. Wanneer we samen tillen, dat mogen de kinderen natuurlijk uitproberen, wordt het beter. Het voordoen en laten ervaren zorgt ervoor dat kinderen begrijpen wat we bedoelen met voor elkaar klaar staan.

Ouders help ik door anders naar het probleem te kijken of, zoals een onderwijsondersteuner mij ooit leerde, anders vasthouden. Stel je voor dat het wél lukt om zorgen anders aan te pakken!?

Wanneer je beschadigd bent om wat voor reden dan ook is het moeilijk om nog te geloven in de school of de coach. Wees een voorbeeld voor je kind en kijk samen naar wat er wél kan. Wees een voorbeeld en laat zien dat je soms hard moet werken om weer vertrouwen te krijgen in wereld om je heen. Wees een voorbeeld en draag samen die TAS. Wees een voorbeeld en ga ervoor, laat je kind weten dat jij het ook spannend vindt en dat jullie er samen voor gaan. Steun elkaar onvoorwaardelijk.

Dragen en delen, ik help als coach graag om samen hard te werken om te leren tillen en de lasten te verdelen. In mijn hart is altijd plaats, in mijn agenda reserveer ik graag tijd en ruimte voor u, voor u en uw kind, of voor jullie als gezin.

Liefs Monique

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *